PK-Digin neljäs teema-ilta aiheesta Verkkokauppa Lapualla 25.4.2017

Lapualla Vanhassa Paukussa pidettiin

PK-Digi Verkkokauppa, Myynninmaailma Joonas Tuomela

neljäs digi-kevään teemailta ja tällä kertaa aiheena oli verkkokauppa. Asiantuntijana paikalla oli Joonas Tuomela Myynninmaailmasta.

Paikalle oli ilmoittautunut 12 yrittäjää ja monella oli jo pientä kokemusta verkkokaupan perustamisen haasteista. Osa pyöritti verkkokauppaa kivijalkakaupan rinnalla ja toiset hakivat lisätietoa verkkomyynnin aloittamiseen.

Joonaksen esitys loi koko ajan hyvää keskustelua ja esitys venyikin reiluksi parituntiseksi keskusteluksi verkkokaupan vaatimuksista, tarpeista ja toimenpiteistä pienyrittäjän näkökulmasta.

Miksi verkkokauppa?

Aluksi mietittiin yleisiä syitä verkkokaupan perustamiselle. Jollekin yrittäjälle se voi olla laajentamisen/markkina-alueen kasvattamisen tarve kivijalkakaupan rinnalle, osalle myös näkyvyyden kasvattaminen. Verkkokauppa on auki 24/7, jolloin myyntiä voi kassaan kilahtaa myös silloin, kun yrittäjä itse nukkuu. Myyntialueena voi olla joko koko Suomi tai vaikka koko maailma, vaikka tämä töitä vaatiikin.

Miten toteutetaan?

Verkkokaupan perustamisen huolellinen suunnittelu ovat kaiken A ja O teet sen sitten itse tai mainostoimiston avulla. Myös oman yrityksen sekä omien tuotteiden ja palveluiden verkkonäkyvyydestä Googlessa täytyy olla selvillä! Ilman oikeita hakusanoja, näkyvyyttä ja strategiaa ei kukaan löydä verkkokauppaasi.

Mitä tämä lysti maksaa?

Verkkokaupan perustamisen kustannuksista keskusteltiin myös paljon. Hintahaitari vaihtelee kevyestä toteutuksesta (1000€-3000€) isoihin räätälöityihin paketteihin (jopa 40 000€), joissa brändäys, ulkoasu, räätälöinti erityisesti tekevät hintaeroa ja vaikuttavat kustannuksiin. Joonas muistutti, että kokonaiskustannuksia laskettaessa on myös aina huomioitava YRITTÄJÄN OMA TYÖPANOS ja sen hinta!

Löytävätkö asiakkaat kauppasi?

Verkkokauppa-alustan ja itse kaupan pystyttämisen jälkeen on edessä sitten työ asiakkaiden saamiseksi verkkokauppaan. Miten he löytävät kauppasi, toimivat sivuillasi, kiinnostuvat ja ostavat tuotteitasi. Joonas muistutti hakukoneoptimoinnin tärkeydestä ja Googlen hakukonemainonnan periaatteista ja käytöstä. keskusteltiin myös muiden kanavien tärkeydestä (esim Facebook) yrityksen näkyvyyden lisäämisessä. Uutiskirje on myös hyvä keino sitouttaa jo ostanut asiakas yritykseesi.

Muista lainsäädäntö!
Muista, että verkkokauppaan kuuluu etämyynnin pelisäännöt, noudata näitä toiminnassasi!

Kategoria(t): Yleinen. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.